Ture rundt i Trondheim by

Studiehverdagen har blitt snudd på hode og for tiden skjer de fleste møter med venner over zoom eller andre sosiale medier. Én ting man likevel kan gjøre, som både er sunt for det fysiske og det psykiske, er å gå tur. Dette er en måte å opprettholde struktur i hverdagen, fordi å stå opp tidlig for å sitte inne på hybelen hele dagen og lese er veldig demotiverende for meg. Derfor har jeg funnet ut at jeg midt på dagen tar en ganske lang pause, hvor jeg går en tur alene eller med venner. Det er veldig forfriskende og gir meg nye krefter til å ta fatt på en siste leserunde før jeg tar kvelden.

Det kan likevel være vanskelig å finne turrunder å gå, derfor har jeg samlet et lite utvalg. Her finner du både dagsturer og times-turer. Jeg har prøvd å legge dem til litt ulike deler av byen, men alle har utgangspunkt fra midtbyen, siden det er der jeg bor.

Ettermiddagsturer

Tur 1: Festningen

Midtbyen->Lerkendal->Gløshaugen->Festningen- >Bakklandet->Midtbyen

Fin runde hvor du får med deg mye av Trondheim 7km på rundt 1 og ½ time.

Tur 2: Brattørkaia

Brattørkaia->Møllenberg->Bakklandet

En superfin tur når det er sol i Trondheim! Tar rundt 1 time og 15 min, så perfekt pause fra lesinga.

Tur 3: Kuhaugen

Bakklandet->Roseborg-> Kuhaugen->Solsiden->Midtbyen

Denne turen er også høyt oppe på lista mi! Flott tur hvis du har lyst på litt utsikt.

Tur 4: Ilabekken

Ilabekken-> Theisendammen

Denne turen går opp Ilabekken og til Theisendammen i Bymarka som tar rundt en time fram og tilbake. Herifra kan du enten gå ned igjen og hjem, eller fortsette turen videre inn i Bymarka.

Dagsturer

Tur 1: Geitfjellet

Hvis du fortsetter turen videre fra Theisendammen anbefaler jeg å gå Geitfjellet. Jeg har ikke fått prøvd dette med snøen enda, men gikk denne turen mye i høst og i fjor vår. Legger ved et bilde fra én av turene.  Det finnes mange måter å komme seg til Geitfjellet på, men jeg pleier å gå denne runden: https://www.tt.no/opptur/.

Tur 2: Ladestien

Et annet alternativ hvis man vil på langtur er å gå ladestien. Den er helt nydelig om sommeren, men har også sin sjarm dekket av snø og is. [PS. Kan være litt glatt til tider.] Jeg gikk denne turen forrige lørdag med de norske venninnene mine som gikk med meg i Caen (Frankrike). Det anbefales virkelig! Superkoselig. Man kan også velge veldig selv hvor langt man vil gå. Jeg anbefaler hvert fall å gå til Ladekaia; en restaurant som har verdens beste fiskesuppe! Her finner dere mer info: https://ut.no/turforslag/116318/vartur-pa-ladestien-ca-8-km

Legg igjen en kommentar