2020 – et tilbakeblikk

Om få timer er året 2020 forbi, og selv om vi vet at 2021 heller ikke blir som normalt, kan vi kanskje skimte lys i enden av tunellen nå som vaksinasjonen er i gang. Vi vil rose alle studenter som har kommet seg gjennom dette året, som for de aller fleste ble veldig annerledes enn vi hadde sett for oss. Vi vet det har vært vanskelig for mange, men vi håper likevel dere alle også har hyggelige minner å se tilbake på. Det har vi i rekrutteringsgruppa til ISL, og derfor har vi alle skrevet litt om vårt 2020.

Sigrid Marie, lektorstudent i fransk

Året der alt ble snudd på hodet er snart over. Det har vært et langt, kjipt, men også et flott år. Det har skjedd mye i løpet av disse 12 månedene. Jeg starter året med å skrive bachelor i fransk og klemme både revydeltagere, studievenner, nære og fjerne uten å tenke over det. Så ble alt snudd på hodet. Bacheloren ble skrevet fra stua i kollektivet og nærkontakter redusert til de jeg bor med og store kosebamser.

Etter sommerferien fortsatte jeg å snu ting litt på hode og begynte med andrefaget mitt i lektorutdanningen, matte. Det har vært et rart semester uten samfundet, fest og annen morro. Men det har også vært et semester der jeg har fått tid til å holde kontakten med gamle venner og alle jentene mine fra mitt år i Caen Frankrike har blitt hyppig ringt på zoom. Man blir merkelig fort vant til en ny studiehverdag. Og alt i alt har ikke 2020 vært så verst. Håper 2021 blir enda bedre.💛

Ragnhild, master i engelsk

Til tross for et veldig spesielt år, er eksamen levert og året straks omme. Selv om det har vært et veldig rart og annerledes år, håper jeg at det likevel har blitt fylt med gode minner.

Skoleåret for min del startet med et praksisopphold hos NTNU Brohode Havbruk gjennom HiP- humanister i praksis, et erstatningsfag for «Eksperter i team» som er et obligatorisk masteremne på humanistisk fakultet. Her fikk vi en smak på arbeidslivet og skrev en rapport om rekruttering til Brohodekonferansen. Etter emneslutt i starten av februar hadde jeg «vanlige» emner resten av semesteret. Da corona kom og det ble lockdown, dro jeg rett hjem til mamma og pappa i frykt for å ikke kunne dra hjem senere, men måtte dra tilbake til Trondheim for å klare å skrive ferdig eksamener. I sommer fikk jeg ladet skikkelig opp til starten på masterskriving i august. Masterskriving er faktisk skikkelig spennende, og jeg liker veldig godt å jobbe i mitt eget tempo, og ser sakte men sikkert at oppgaven tar form og kan bli bra! For min del har høsten bestått av mye masterskriving, og null forelesninger, da jeg kun har master og ingen andre emner. Heldigvis har jeg en fast lesesalplass som jeg har fått jobbet godt på, og har hatt møter med veileder på zoom og det har gått veldig greit. Nå prøver jeg å lade opp til siste semester med masterskriving hjemme i bygda.

God jul og godt nyttår!

Mari, årsstudium i engelsk

Jeg må innrømme at det er veldig lenge siden jeg har følt at et år har tatt så lang tid, men nå er 2020 endelig snart over. Jeg gikk årsstudium i fransk i vår og deretter begynte jeg på årsstudium i engelsk nå i høst: her kommer en kommentar til studieåret mitt med noen bilder fra året som var.

Jeg reiste til Frankrike allerede den 5. januar på studietur. Utenlandsoppholdet var helt fantastisk og på kun fem uker fikk vi sett og gjort utrolig mye. Vertsfamilien min var fantastisk og fransken min ble mye bedre på utrolig kort tid. Jeg føler virkelig med alle som ikke fikk dratt eller ikke kommer til å få med seg utenlandsoppholdet dette studieåret, vi var utrolig heldige som fikk dratt og kom oss hjem før Europa måtte stenge. Ettersom vi var i Frankrike på starten av året har jeg nesten ikke hatt undervisning på NTNUs campus i det hele tatt. Øynene mine har vært røde og irriterte etter å ha tilbrakt alt for mange timer foran pc-skjermen oftere enn noen gang! Høstsemesteret var heldigvis ekstra spennende for meg ettersom jeg tok et fordypningsemne i engelsk fordi jeg allerede hadde bestått emnet Fremmedspråk og samfunn som del av årsstudiet i fransk. For meg hjalp det masse på motivasjonen min generelt å ha et emne jeg var spesielt interessert i som gikk mer i dybden på temaet vi jobbet med.

Ellers har jeg også selvfølgelig måttet finne ting å fylle tiden min med. Jeg har hørt på utrolig mye kpop for å booste humøret og jeg aner ikke hvor mye tid jeg har brukt på The Sims og The Legend of Zelda siden mars. Uansett hva dere har fylt tiden deres med håper jeg dere har fått oppleve mange små gleder i løpet dette lange og kjipe året. God nyttår alle sammen, håper dere holder dere friske og trygge også i tiden som kommer nå fremover.

Mira, bachelor i europastudier med tysk
2020 skulle være året jeg dro på utveksling, ble kjent med nye mennesker og ble bedre i tysk… slik ble det altså ikke! Men jeg har hatt et kjempefint år likevel!

Året begynte med en tur til London for å besøke en venn som studerer der. Det var en skikkelig morsom tur full av mat, opplevelser og skitne dansegulv. Bursdagen min i februar tilbringte jeg i et fullt konsertlokale med et av mine favorittband. 8. Mars ble også markert ved å gå tett i tett. Så snudde det meste! Utvekslingen min ble avlyst og jeg befant meg plutselig på utveksling hos mamma og pappa i Oslo. Jeg puslet puslespill og lagde store mengder pasta. Men det gikk også fint.

Etter et ni måneders opphold i Oslo dro jeg tilbake til Trondheim og fortsatte med studiene mine! Dette har vært et slitsomt og vanskelig semester, men jeg har fortsatt hatt det kjempegøy. Nå gleder jeg meg til det nye året og starter det med min favorittdrink old cuban.

Ellen, master i tysk

Nå er 2020 (endelig?) over! For min del startet året med Eksperter i Team, et masteremne hvor man jobber sammen med studenter fra andre studieretninger for å lære mer om hvordan man kan jobbe sammen i grupper. Det synes jeg var veldig gøy!

I januar ble jeg også tatt opp som barservitør på Samfundet, og brukte kanskje litt mer tid på verv enn på studier. Jeg var på hyttetur og gikk på ski i vinterferien, og så ble plutselig den sosiale hverdagen byttet ut med hjemmekontor, puslespill og lange gåturer. Jeg var veldig heldig som fikk beholde sommerjobben min i Trondheim, men jeg rakk også en liten tur hjem til Nord-Norge på ferie før jeg startet arbeidet med masteroppgaven min. Jeg synes nok det har vært ekstra utfordrende å være student det siste året – men det har også vært litt godt å se at hjemmekontor til og med kan fungere for meg, som alltid har tenkt at jeg «må» være på campus!

Nå har jeg brukt juleferien på å slappe godt av hjemme med familien, og jeg er klar for å komme tilbake til Trondheim og masterinnspurt!



Maria Isabel, lektorstudent med spansk

Hei! Her finner dere noen bilder fra mitt 2020. Et minneverdig år, som til tross for pandemien har vært et år fylt med mange hyggelige stunder.

Vårsemesteret startet med konserter på Studentersamfundet, skole, festing og alt det gode studielivet har å by på før semesteret tok en brå vending for alle. Med nedstengningen av samfunnet fikk jeg lest flere bøker enn noen gang, sett serier, gått Trondheim by rundt og tilbrakt et tosifret antall timer på TikTok. Eksamenene mine i vår var i utgangspunktet hjemmeeksamener, og et spesielt semester ble likevel fint og gled over i en fin sommerferie.

Jeg har vært heldig som ikke har møtt store utfordringer dette året, verken med studiet eller ellers. Jeg er særlig glad for at høstsemesteret med praksisperiode og eksamener ble fullført uten at koronapandemien fikk satt altfor stort preg på det. Spesielt gøy har det vært å få prøvd meg som spansklærer i ungdomstrinnet, og ellers finne koselige løsninger for å få vært sosial innimellom. 2020 har lært oss alle mye, og det er ikke til å legge skjul på at jeg gleder meg til det som før var vanlig, enten det er fysiske forelesninger, klemme venner, studentarrangementer eller annet i studiehverdagen jeg liker så godt, slik 2020 startet. Vi ser snart slutten på et spesielt år, og jeg er spent på hva vi har i vente i 2021. God nytt år!

God nytt år! Hilsen alle oss i rekrutteringsgruppa til ISL.

Legg igjen en kommentar