Bacherlor i tysk: Intervju

Navn: Ellen Zakariassen
Studieprogram: Bachelor i tysk
Ellen

Hvorfor valgte du NTNU?

Jeg har på en måte alltid visst at jeg skulle studere i Trondheim. Jeg har både venner og familie som har studert her, og hadde derfor besøkt byen flere ganger og hørt mye bra om studentmiljøet i byen. Byen er passelig stor og man blir fort kjent her, noe som passer bra for ei som kommer fra en liten by i Nord-Norge. I tillegg skjer det noe her hele tiden, uansett hvilke interesser man har, og man har mange muligheter til å bli kjent med nye mennesker. Man får et godt grunnlag for å være sosial allerede i fadderuka som arrangeres i august.

Hvorfor valgte du akkurat dette studieprogrammet?

Jeg hadde gjennom hele ungdomsskolen og videregående vært veldig interessert i språk, og jeg visste at det var noe jeg ville fordype meg i videre. Valget falt til slutt på tysk siden jeg syntes det virket mest interessant og spennende, og jeg hadde lyst til å bli virkelig flytende og lære meg å bruke språket. Det høres kanskje litt rart ut å skulle studere tysk på et universitet som har veldig stort fokus på teknologi og naturvitenskap, men miljøet på tysk er helt fantastisk. Her får du flinke forelesere og et sammensveiset miljø i klassen, og foreleserne arrangerer årlige studieturer til Tyskland. Særlig studieturen til Kiel i andre semester er verdt å få med seg!

Hvordan er studiehverdagen din på NTNU?

En vanlig dag består gjerne av forelesninger og gruppetimer, samtidig som man må lese en del på egenhånd og forberede seg til timene. Tysk er et relativt lite studieprogram, og forelesningene kan minne mer om en time på videregående. Da blir man fort kjent med de andre på studiet, og man kan lese eller jobbe sammen med oppgaver etter forelesning. Et godt tips er å danne kollokviegruppe tidlig, slik at man noen å jobbe sammen med gjennom hele semesteret, og ikke minst før eksamen.

Hvordan er fritiden din som student på NTNU?

Som student i Trondheim er det alltid noe å gjøre på fritiden. Man kan for eksempel ta med seg vennegjengen eller kollektivet på Tirsdagsquiz på Samfundet, lage middag sammen eller gå tur i Bymarka. UKA og ISFiT er populære festivaler, og det er veldig mange som jobber som frivillig under disse festivalene eller på Studentersamfundet gjennom hele semesteret. Som språkstudent kan jeg også anbefale Buddy-ordningen til ESN. Man kan få tildelt en student fra et tyskspråklig land som man viser rundt i byen og treffer på fritiden, noe som er en fin mulighet til å bli bedre kjent med tysk språk og kultur.

Har du vært eller skal du på utveksling i løpet av studiet?

Nei, jeg trives så godt i Trondheim at jeg valgte å ta breddeåret mitt i samfunnsøkonomi også ved NTNU.

 

Legg igjen en kommentar