Tysk forkurs: en god start på det tyske studiet ved Dragvoll.

Det er ikke bare enkelt å skulle studere det tyske språket. Da jeg valgte å ha dette som mitt andre fag i lektorstudiet, var jeg veldig usikker på hvordan det ville gå. Var jeg god nok? Hvor gode var de andre i tysk? Hva måtte vi kunne og hvordan i alle dager skulle jeg klare å lære meg et språk som virker så komplisert? Jeg var redd for hva som kom til å møte meg, men samtidig var jeg veldig klar for en ny utfordring! Det hele var veldig spennende, og jeg gledet meg veldig til det neste året! Jeg var klar for å lese, for å jobbe og studere for å lære meg tysk enda bedre!

Som mange andre hadde jeg tysk på videregående, men etter det har jeg ikke brukt tysk i det hele tatt. Mye var glemt. Det var da en stor lettelse å finne ut at på tyskstudiet på NTNU tilbyr de et forkurs som går over en uke før studiestart! Her har man da muligheten til å få en kort innføring i hva fagene går ut på, hva man bør kunne og hvor mye man må jobbe for å forbedre sitt eget nivå i tysk. Man blir også kjent med de mange fantastiske folkene som underviser i tysk på NTNU, og som vil hjelpe deg med å forbedre dine språkkunnskaper.


Første dag kom jeg inn småredd og nervøs for hva som skulle møte meg. Det tok derimot ikke lang tid før jeg skjønte at jeg hadde ingenting å frykte. Både medstudenter og forelesere var alle veldig hyggelige, og etter hvert kjente jeg skuldrene senke seg. Jeg skjønte også at her må det jobbes mye både med grammatikk og ordforråd, men alt var overkommelig. Vi er en forholdsvis liten klasse, og allerede første dag ble vi gjennom lek, spill og samarbeid litt kjent med hverandre. Bettina, den ene foreleseren, dukket også opp med en tysk spesialitet til oss, nemlig Gummibärchen! I tillegg til å få informasjon om studiet og ha ulike sosiale aktiviteter, fikk vi også ta en liten test for å finne ut hva vi kunne og hva vi måtte jobbe mer med.


Dag to jobbet vi med en tekst av Wolfgang Borchert, en nydelig fortelling skrevet i etterkrigstid. Vi fikk en kort innføring i hvordan vi kan jobbe med slike tekster på ulike måter og hva man kan se på ved tolking av tekster. Den tredje dagen fortsatte vi med den samme teksten, men fra et perspektiv med fokus på litteraturen satt opp mot kultur og kontekst. På dag fire fikk vi en innføring i hvordan vi skulle arbeide i grammatikkfaget. Den tyske grammatikken er vel ikke akkurat kjent for å være spesielt enkel, så jeg kan tenke meg at vi alle så litt forfjamsa og småbleike ut der vi satt og fikk høre om nye og ukjente regler. Vi ble derimot veldig fort beroliget, og overrasket over hvor mye man kan lære på kort tid! Grammatikken er kanskje komplisert, men gjerne mye mindre enn vi tror, og ikke minst er den også både spennende og fascinerende!


Den siste dagen fikk vi litt opplæring i hvordan vi kunne bruke blant annet biblioteket til å finne frem til litteratur og informasjon som vi kunne ha bruk for i studiet vårt.
Det er ingen tvil om at dette forkurset var både informerende, lærerikt og spennende. I tillegg var det nok for mange også veldig beroligende, da flere (inkludert meg) var veldig usikker på hvor nivået lå og hva som egentlig ventet. I klassen har vi veldig mange forskjellige bakgrunner: noen har bodd i Tyskland, noen har tysk familie, og andre har mindre kjennskap til det tyske språket. Men med litt jobbing kan du komme hit uansett hvilket grunnlag du har fra før, og du kommer til å lære mye på kort tid!

Én kommentar

Legg igjen en kommentar