Lytt til spanske podkaster!

Å lytte til spansk musikk eller se spanske serier har vært et pedagogisk knep mine spansklærere, og etter hvert også forelesere, har brukt i alle mine år på skolebenken. Like før en eksamen i spansk muntlig kom jeg på at spansk podkast må være en fin måte å forberede meg på. Podkast er i vinden, og det finnes podkaster innenfor så å si ethvert tema. Her er noen av de spanske podkastene jeg har hørt på, eller fremdeles abonnerer på. Alle er gratis i podkast-appen eller Spotify.

Entiende tu Mente
Dette er en podkast om psykologi, som forsøker å forklare hvordan sinnet vårt fungerer. Hver episode tar for seg nye deler ved menneskets sinn, for eksempel motivasjon eller hva glede egentlig er. Jeg synes selv det snakkes litt fort til tider, men jeg har likevel fortsatt å abonnere fordi mange av temaene er veldig interessante.

Historia de España para selectividad
Denne historiepodkasten med Juan Jesús Pleguezuelo er egentlig beregnet for spanske videregåendeelever, men svært mange av temaene er historiske hendelser som tas opp i emnet spansk kultur og historie (SPA1402) på spanskstudiet på NTNU. Derfor syntes jeg denne podkasten var helt suveren i tiden frem mot eksamen i dette faget. Pleguezuelo snakker langsomt og episodene er relativt korte. Derfor likte jeg den spesielt godt.
Jeg kan ikke si noe sikkert om den faglige kvaliteten på innholdet, men mange av episodene handler om akkurat det samme som vi gikk gjennom på forelesningene, og podkasten er blant de mest populære innen dette temaet i Spania. Med andre ord er den kanskje en ålreit kilde til å lære seg enda litt mer om blant annet Los Reyes Católicos og La guerra civil española?

Skjermbilder fra Apples podkast-app

Se Habla Español.
Denne podkasten er laget for å lære spansk. Programlederen snakker langsomt, og har med utdrag hvor kjente personer prater. Deretter deler han opp det den kjente personer sier, og tar for seg frase for frase.

El podcast de Cristina Mitre.
Denne podkasten dreier seg om skjønnhet og helse. Det snakkes litt fort, og enkelte av gjestene snakker enda fortere enn programlederen Mitre. Likevel kan det være behagelig å lytte til innhold som ikke er faglig tungt og temaer som kan virke mer overfladiske.

Skjermbilder fra Apples podkast-app

El País
El País er en av Spanias største aviser. De er aktive i alle kanaler, som Twitter, Instagram og til og med podkast. El País har flere ulike podkaster. Noen tar for seg nye reportasjer eller artikler, men i podkastformatet. Jeg anbefaler å søke etter «El País» i appen du hører på podkast. Da vil du få opp mange ulike typer.

– Maria Isabel Abrante, lektorstudent med årstudium i spansk

Én kommentar

Legg igjen en kommentar