Utveksling i Leipzig!

Som språkstudent er det viktig å få praktisert det språket du studerer. I mitt tilfelle var dette tysk, og da dro jeg så klart til Tyskland når jeg fikk muligheten! Det er jeg ubeskrivelig glad for at jeg gjorde!

Mitt opphold i Leipzig
Leipzig er en middelstor by midt i Øst-Tyskland, ikke så langt fra Berlin. Det går for å være en liberal og kul by, hvor det skjer noe hele tiden, og det er dessuten en studentby. Mye av grunnen til at jeg dro til Leipzig, er nettopp fordi byen ikke var altfor stor, og fordi det skulle være en kul studentby, noe det viste seg å absolutt være! Det var lett å finne et sted å bo (universitetet hjalp meg med dette), og generelt billig å bo og leve i Leipzig, nettopp fordi mange arrangementer er gratis,  fordi det finnes studentrabatter mange steder, og fordi mat er billigere enn i Norge. Det ble som regel arrangert noe hver helg, være det messe, festival, maraton eller lignende. Det var alltid noe å dra og se på. På regnværsdager er utflutker, musemusbesøk et alternativ.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_607UNADJUSTEDNONRAW_thumb_68dLeipzig er en av de grønneste byene i Tyskland, og også en av de beste sykkelbyene. Jeg tilbrakte mye tid i parken, der var det musikk, opptredener og grilling allerede fra april/mai av. Det gjør godt når man har gjort unna det man skal på universitetet. Selv om universitetet krever at man er tilstede og gjør en innsats, fikk jeg stort sett vært så mye sosial som jeg ville, både i ukedager og helg. Når man er midt i Europa er det billigere å reise med tog og buss, og dette benyttet jeg meg også av! Det er kort vei til nabobyer som man kan besøke, og kort avstand til storbyer som Berlin og Praha (2-3 timer med buss), eller München (4-5 timer). Jeg dro også uten vanskeligheter til Amsterdam med tog for eksempel, uten at dette kostet så altfor mye, eller tok lang tid. Mulighetene var mange, så jeg reiste litt mens jeg var i Leipzig.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_605

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_77d

 

 

 

 

 

 

 

 


For å lettere bli kjent med Leipzig
meldte jeg meg på et språk- og orienteringskurs som arrangeres i Leipzig før semesterstart. Her fikk jeg frisket opp tysken litt, og jeg fikk også sjansen til å møte andre internasjonale studenter, og samtidig bli innført og registrert på universitetet. På grunn av dette hadde jeg venner i byen, og hadde fått fikset det meste byråkratiske innen selve semesteret startet. Her fikk jeg også veiledning til å melde meg på diverse idrett, som man kunne bli med på billig i regi av universitetet.  Jeg meldte meg på Kickboksing, og det var vanvittig moro!  Det var også her jeg fant mine tyske venner.
Språk- og orienteringskurs: Anbefales!

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_610UNADJUSTEDNONRAW_thumb_627

Pengemessig lever man greit på utveksling hvis man bare planlegger litt. Man får stipend fra lånekassen, og også fra Erasmus+, dersom man reiser på utveksling til et europeisk land. Det er en del penger, og det er ofte billigere å bo og leve i utlandet enn i Norge- ERGO, utveklsing er overkommelig med tanke på penger!

Søknaden satte jeg i gang med i god tid. Jeg hadde tenkt på utveksling siden jeg startet å studere tysk, og begynte å sjekke litt rundt dette på 2. studieåret mitt på NTNU. Jeg pratet litt med medstudenter, og fikk også hjelp av rådgivere, og bestemte meg for å ta et utvekslingssemester i Leipzig. Det er greit å starte i god tid, ettersom man må forholde seg til frister og må vite hvilket universitet man vil til, samt hvilke emner du vil ta. Dette går helt i orden så lenge man tør å spørre om hjelp! I starten av oppholdet og etter oppholdet må man kanskje fikse litt på diverse tekniske ting, dette kan ta tid til tider. Det krever litt egenarbeid, men er absolutt verdt det til slutt!

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_77c

Hvorfor søke utveksling?
Dersom du har lyst til å lære deg et nytt språk, eller bli bedre i et du kan, er utveksling i språkområdet gratis læring. Jeg selv merket at det hjalp svært mye på ordforrådet og forståelse av språket. Det er også en god mulighet til å få nye venner, se nye steder, og til å bli litt bedre kjent med en selv. Jeg vil påsta at man kan vokse mye som person på utveksling, og også lære om hvordan mennesker lever utenfor Norge, og bli utfordret faglig på andre måter enn i Norge.

Kan anbefale på det sterkeste å ta en utvekslingstur til Leipzig (eller et annet sted)!

Peder, Lektorstudent tysk

 

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar