Europastudier med tysk: Intervju

Navn: Mira G. Gullichsen
Studieprogram: Europastudier med tysk

Mira.jpg

Hvorfor valgte du NTNU?
Det var egentlig ganske tilfeldig at det ble NTNU for min del. Jeg hadde nettopp bodd et år i Berlin og ønsket å fortsette med tysken som jeg hadde lært der og NTNU var et av få universiteter som tilbydde tysk som studie i Norge. Fra før av hadde jeg også hørt mye bra om universitetet og jeg visste at det var lagt opp for utveksling som en del av studiet, noe jeg gleder meg veldig til!

Hvorfor valgte du akkurat dette studieprogrammet?
Jeg valgte Europastudier med tysk fordi jeg ønsket å få en bred kompetanse innenfor europeisk politikk og samarbeid, men også i stor grad for å videreutvikle tysken min og mulighetene mine for jobb i en tysktalende bransje. Etter året i Berlin var jeg redd for at tysken jeg hadde lært skulle forsvinne og at jeg etter få år satt igjen med å bare kunne bestille på restaurant. Studiet ble derfor også en løsning på det å holde språket levende og faktisk ha en mulighet til å bli så god som overhode mulig når det kommer til et fremmedspråk. Jeg hadde også utrolig lyst til å få et innblikk i tysk kultur og litteratur og faktisk kunne oppleve dette på originalspråket.

Hvordan er studiehverdagen din på NTNU?
Studiehverdagen min er først og fremst veldig variert. Noen dager har jeg flere forelesninger på en dag, mens andre dager har jeg ingen. Dette gjør at jeg får muligheten til å bestemme over min egen hverdag og dermed også bestemme arbeidsmengden. Det er klart at det blir noen dager som er lengere enn andre, men heldigvis er det mange gode tilbud på Dragvoll som gjør at det blir litt lettere å sitte lengere på skolen, spesielt når matpakka ikke frister..

Hvordan er fritiden din som student på NTNU?
Ettersom jeg har en veldig fleksibel dag så er fritiden min også veldig fleksibel. Jeg prøver å skille mellom ukedager og helger, selv om det noen ganger kan være litt utfordrende. Jeg bor ikke så langt fra bymarka og på sommeren er det utrolig fint å ta seg en tur der for et lite bad eller bare en hyggelig gåtur. Personlig er jeg ikke så glad i å gå på ski, men har hørt mye bra om skiløypene der på vinteren også. Ellers på fritiden har jeg dette semesteret også hatt tid til å gå på et arabiskkurs. Dette er et språk jeg alltid har hatt lyst til å få litt mer innsikt i og ettersom det er noe helt annet enn tysk så er det et morsomt avbrekk i hverdagen. Trondhjem har utrolig mange fritidstilbud som det er lett å være med på! Terskelen er lav og det er som regel bare å møte opp.

Har du vært eller skal du på utveksling i løpet av studiet?
Jeg har store planer om å dra på utveksling i løpet av studieløpet mitt. Ettersom jeg har bodd i utlandet før vet jeg hvor kult, spennenende og lærerikt det er å få en sånn mulighet. Jeg har ennå ikke bestemt meg for hvor i verden jeg skal, men planen er i alle fall et sted de snakker tysk, så får vi se hva som skjer. Morsomt blir det nok uansett!

Legg igjen en kommentar